Golden Toast - nagrodzona praca Gisberta Stacha

Jury Międzynarodowego Konkursu Sztuki Bursztynniczej Krajów Nadbałtyckich nagrodziło prace, które odzwierciedlały stosunek ich autorów do palących problemów współczesności. Kunszt warsztatowy i funkcjonalność ozdób spadły na dalszy plan.

Jury oceniło 174 prace nadesłane przez 154 uczestników z 13 krajów (głównie z Litwy, Polski i Niemiec), które charakteryzowały się ogromną różnorodnością, dobrą jakością wykonania i wysokim poziomem artystycznym. Jury nie miało więc łatwego zadania. Widocznie jednak
Przyznano 9 nagród o wartości w sumie 25 000 euro, których sponsorami są miasto Ribnitz-Damgarten i Stowarzyszenie Niemieckiego Muzeum Bursztynu.

W kategorii Biżuteria przyznano dwie pierwsze nagrody dla:
- Beate Eismann (Niemcy) za dwa pierścienie „łączące wypolerowany, sprawiający wrażenie nienaturalnego bursztyn w tradycyjnym stylu z futurystyczną formą równie estetycznie obrobionego tworzywa sztucznego. Tradycja i nowoczesność w jednym“;
- Gisberta Stacha (Niemcy) za nietypową ozdobną przypinkę, która „prowokuje nas do postawienia pytania o to, co właściwie jest jeszcze piękne, czy też co jest jeszcze biżuterią. Silikon i bursztyn zostały przemieszane i przedstawione w formie tosta, zmuszając nas także do refleksji nad naszym stosunkiem do żywności“. „Ta odważna i prawie jednogłośna decyzja jury doceniła tę wyjątkową pracę, w której bursztyn jest czymś znacznie więcej niż tylko surowcem“ – podsumowała przewodnicząca jury.
Druga nagroda w tej kategorii powędrowała do Mindaugasa Simkeviciusa z Litwy za serię zawieszek Relics of daily routine. „Iście barokowe rozbudowane formy z jasnego metalu zostały tu połączone z różnymi bryłkami, częściowo w naturalnej formie. Trudno się oprzeć wrażeniu, że może to być zarówno biżuteria z minionych dekad, jak i bardzo współczesna – tak fantazyjnie zostały tu połączone słowa i biżuteria“.
Trzecia nagroda w tej dziedzinie powędrowała do Jessiki Herber z Niemiec za naszyjnik, w którym autorka połączyła niekonwencjonalnie obrobiony biały bursztyn ze sztucznymi perłami.

W kategorii Rzeźba i obiekt została przyznana pierwsza i druga nagroda – również tutaj widać wyraźnie, jakie tematy zajmują zarówno współczesnych artystów, jak i jurorów. Praca zatytułowana Aufbewahrt autorstwa Illki Raupach (Niemcy) z bursztynu w naturalnej formie na białej tacy (2. nagroda) „stanowi przeciwieństwo posklejanego i obrobionego bursztynu z pracy Victorii Raiselyte (Litwa) zatytułowanej „Mc-Amber“ (1. miejsce): radosnej, nieco bezczelnej i zmuszającej do refleksji. Nasza rosnąca tęsknota za pierwotnością i naturą znajduje się na przeciwległym biegunie do współczesnej kultury jedzenia i nie mogłabyby zostać celniej przedstawiona. Nader często nasze jedzenie jest ‚posklejane‘, modyfikowane, na nowo uformowane – jak posklejane ze sobą kawałki bursztynu przypominające frytki, zaprezentowane w typowym papierowym opakowaniu.

Świadomym podejściem autorów cechowały się także prace nagrodzone w kategorii Fotografia i Instalacja/Obiekt. Spośród nadesłanych prac fotograficznych jury wybrało Bursztyn Gertrudy D. autorstwa Joanny Schulte z Niemiec (3. nagroda) – „praca, która nie tylko zwraca uwagę pod względem estetycznym, ale również zadaje pytanie, w tym przypadku o prawdopodobną historię życia. Jak my żyjemy czy też jak żyją ludzie współcześnie i jakie znaczenie może mieć dla nas bursztyn?“

Druga nagroda trafiła do Andreasa Hihna z Niemiec za Bursztynowe urządzenie do czytania – bursztyn jest prześwietlony w maszynie poruszającej się niczym płyta CD i projektuje zmieniające się instalacje świetlne. Ta praca jest niczym zagadka i podkreśla wymiar czasowy – nie tylko bursztynu. Trzecia nagroda została przyznana za dość pokaźnych rozmiarów książkę stworzoną przez Cornelię Groß (Niemcy) do tekstu Ericha Frieda, który w poetycki sposób opisuje kamienie szlachetne. Autorka szczególnie skupiła się oczywiście na bursztynie.

Międzynarodowe jury obradowało w składzie: Gerlinde Creutzburg, dyrektorka Międzynarodowego Domu Artysty Lukas (przewodnicząca); prof. Rüta Pileckaite z Ministerstwa Kultury Litwy; Zoja Kostiaszowa z Muzeum Bursztynu (Kaliningrad); Giedymin Jabłoński – artysta, wykładowca ASP w Wilnie (Gdańsk); Mona Wallström – artystka (Göteborg); Kasia Gasparski – złotniczka (Kopenhaga); prof. Andrea Wippermann z Wyższej Szkoły w Wismarze; Ulrike Knab – galerystka (Hanower) oraz prof. Hartmut Hornung – rzeźbiarz (Berlin) oraz Helmut Oheim reprezentujący miasto Ribnitz-Damgarten. „Ten konkurs jest szczególny, ponieważ łączy wolną sztukę z tradycją rzemieślniczą i to w bardzo współczesnym kontekście“ – powiedziała Gerlinde Creutzburg.

Wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Konkursu Sztuki Bursztynniczej Krajów Nadbałtyckich
Muzeum Bursztynu w Ribnitz-Damgarten
8 maja – 31 października 2013