plzh-CNenetdelvltnorues
Kobiety z plemienia Padaung, Tajlandia

Ograniczeni współczesnym postrzeganiem biżuterii zapominamy, że pierwotnie biżuteria pełniła wiele innych funkcji niż tylko estetyczne. Przypomni nam o tym – w egzotycznym stylu – wystawa fotografii autorstwa Magdaleny Kwiatkiewicz oraz pochodzącej z jej prywatnej kolekcji plemiennej biżuterii ludów Afryki i Azji, która będzie po raz pierwszy prezentowana na targach Złoto Srebro Czas w Warszawie.

Podczas licznych podróży jej obiektyw uchwycił członków różnych plemion, które – choć od stuleci ze sobą sąsiadują – to jednak zachowały odrębność językową, religijną i obyczajową, z pokolenia na pokolenie pielęgnując tradycje przodków. Widać to dobrze na przykładzie górskich plemion zamieszkujących północną Tajlandię. Grupa Padaung, należąca do plemienia Karen, znana jest ze zwyczaju zakuwania damskich szyj w ciężkie, mosiężne obręcze, kobiety grup Lahu i Lisu noszą jasne stroje i uwielbiają biżuterię, a Akha ubierają się niezwykle strojnie, noszą korale, wstążki i przyszywane monety. Bowiem biżuteria oprócz estetycznej pełni także rolę magiczną i religijną – symbolika ozdób opiera się na starej tradycji plemiennej i wierzeniach religijnych. Umieszczenie określonych magicznych znaków i motywów o treści kultowej ma chronić właściciela biżuterii od działania złych mocy. Widać to dobrze na przykładzie uroczystych strojów kobiet innego plemienia tajskiego Miao, którego waga dochodzi nawet do 15 kilogramów! Składają się na niego srebrne, zwieńczone rogami, ptakami, kwiatami i dzwonkami nakrycie głowy oraz ogromne, bogato zdobione, inspirowane sztuką haftu, pełne symboli naszyjniki, bransolety i pierścienie.

Odmiennie prezentuje się biżuteria ludów afrykańskich. Ta noszona przez zamieszkujące południowo-wschodnie obszary Mali plemię Dogonów – którego sztuka jest uznawana za najciekawszą na tym kontynencie – wykonana jest najczęściej z kutego żelaza albo brązu i jest oznaką prestiżu oraz ma zapewnić kontakt ze źródłem mocy i sił duchowych. Specjalne poświęcone pierścienie mają leczyć rany, a dziedziczony naszyjnik zwany „Dugo” łączyć z duchem przodków. Inny lud, żyjący na terenie Sahary Tuaregowie, słyną z wyrobu kobierców i srebrnej biżuterii, głównie talizmanów, specjalnych pudełek zawierających zwinięte wersety z Koranu, mające zapewnić płodność i siłę. Pełnią one funkcję amuletów ochronnych, podobnie jak i krzyże symbolizujące cztery strony świata i przekazywane w linii męskiej.

Wystawie fotografii „Kobieta w obiektywie Marii Magdaleny Kwiatkiewicz” będzie towarzyszyć niezwykle ciekawa, barwna i egzotyczna ekspozycja biżuterii plemiennej ludów Azji i Afryki. Kolekcja biżuterii będzie prezentowana publiczności po raz pierwszy.

MARIA MAGDALENA KWIATKIEWICZ – Poznanianka, inicjatorka powstania Galerii YES, promującej sztukę złotniczą i dokonania polskich projektantów. Współzałożycielka i współwłaścicielka firmy YES Biżuteria.
Oprócz zaangażowania w promocję sztuki, wzornictwa oraz biżuterii artystycznej, której prywatną kolekcję tworzy od wielu lat, pasjonuje się fotografią rozumiana jako sposób przeżywania i interpretacji świata. Jej zdjęcia oddają emocje, utrwalają wrażenia danej chwili bez zbędnej narracji. Dla autorki najważniejszy jest człowiek, z którym mimo różnic językowych i kulturowych, w niezwykle łatwy i subtelny sposób wchodzi w intymną relację. Jej pasja fotograficzna zaowocowała prezentowanymi już kilkakrotnie cyklami zdjęć z podróży.