Zanieczyszczone oceany, płonące lasy amazońskie, niezdolne do oddychania metropolie, brak wody pitnej… W niespełna setce prac nadesłanych na konkurs jubilerski „Ecosight” twórcy z całego świata zawarli swoje obawy o przyszłość Ziemi.

Biżuteria, szczególnie w obliczu ważnych zjawisk i zdarzeń, ma za zadanie nie tylko zdobić, ale także być nośnikiem ważnych treści. Jednym z takich tematów, które nikogo nie pozostawiają obojętnym, jest ekologia – stąd zapewne to zainteresowanie konkursem, na który 75 autorów z całego świata (m.in. z Tajwanu, Iranu, USA, Rosji, Południowej Korei, Australii, Meksyku, Białorusi, Łotwy, Polski, Portugalii i Turcji) nadesłało 80 prac. Oceniło je jury w składzie: Laima Kėrienė (przewodnicząca jury, Litwa) – artystka, profesorka Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych Wydział Sztuki Metalu i Biżuterii; Pille Veljataga (Litwa) – doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Instytutu Badań nad Kulturą Litewską, autorka licznych artykułów o sztuce metalu i biżuterii; Darijus Gerlikas (Litwa) – jubiler, założyciel szkoły jubilerskiej „VILNENSIS”, wizytujący profesor nadzwyczajny na Wydziale Wzornictwa Akademii Wileńskiej; Giedymin Jabłoński (Polska) – niezależny artysta, nauczyciel, kurator, obecnie profesor wizytujący na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie; Henrik Kihlman (Finlandia) – mistrz złotnictwa, projektant biżuterii, dyrektor Fińskiego Stowarzyszenia Złotników; Rasma Pušpure (Łotwa) – artysta jubiler, wykładowczyni Łotewskiej Akademii Sztuki, Wydział Projektowania w Metalu.

Grand Prix: Vita Pukštaitė-Bružė (Litwa) za brosze „The end of the foot-bridge”
Prace zachwyciły jury zawartym w nich poczuciem niepewności.

3362 2

Nagroda w kategorii Bursztyn: Soonin Han (Południowa Korea): „We = I”
Obecna dysharmonia ekologiczna wymaga od nas przywrócenia harmonii, co może być możliwe poprzez uznanie i przywrócenie porządku i solidarności wrodzonej wszystkim stworzeniom. Każde koło wydaje się oddzielne, ale jest połączone, tworząc duży wszechświat. Ułożony geometrycznie bursztyn pokazuje porządek i powiązanie ekosystemu – można to zobaczyć tylko wtedy, gdy wszyscy są razem.

3362 3

Nagroda w kategorii Objekt: Rachael Colley (Wielka Brytania) – „Sha-green”
Seria „Sha-Green” (szagryn) przedstawia odpady żywnościowe w postaci odrzuconych skórek owoców cytrusowych jako trwałą, biodegradowalną, wegańską alternatywę dla tradycyjnej, dekoracyjnej skóry zwierząt. Ten zapachowy materiał ożywa, gdy jest noszony – ogrzany przez ciało, emituje subtelny owocowy zapach. Ograniczona żywotność biżuterii podkreśla ulotną i złożoną naturę ludzkiej egzystencji oraz upływ czasu, sugerując ostateczny koniec – nie dotyczy to jednak biżuterii konwencjonalnej, wytrzymałej z natury.

3362 4

Nagroda w kategorii Biżuteria: Chien-Yu Liu (Tajwan) – „One Moment to Another”
Wszystko szybko się zmienia. Uprzemysłowienie produkcji masowej i szybki rozwój technologii dały łatwy dostęp do wszystkiego. To z kolei spowodowało, że odbiorcy nie szanują materiałów, podchodzą do nich z dużą beztroską. Jakie więc wartości możemy dostrzec w zrównoważonym rozwoju? Staram się znaleźć odpowiedź na to pytanie w otwartym procesie wytwarzania biżuterii artystycznej. Uderzając młotkiem w biżuterię, która powstała w produkcji masowej, tworzę przestrzeń między materialnością i działaniami rzemieślniczymi. Czy wartość zależy od wymiaru metafizycznego? Zapraszam do dyskusji.
3362 5

Nagroda w kategorii Biżuteria: Rasa Jundulaitė (Litwa) – „The very first”
Ruudt Peters powiedział kiedyś, że pierwsza bransoleta, którą wykonał, była „idealna”. Ten drewniany pierścionek jest moją pierwszą biżuterią. Nigdy go nie pokazywałam – w pudełku było cicho, ale dla mnie zawsze był idealny. Czysty w swojej prostocie – element tak dziewiczej natury, że ledwo mogłam jej dotknąć.

3362 6

Nagroda Publiczności: Charlotte Parent (Francja) – „Plumbing”

3362 7

Konkurs „Ecosight” towarzyszył XVII Międzynarodowym Bałtyckim Targom Biżuterii Amber Trip. 


Więcej informacji:
Ecosight