plzh-CNenetdelvltnorues

Bursztyn fascynuje twórców w niemal w każdym zakątku świata! Temat tegorocznego 24. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem cieszył się rekordowo dużym zainteresowaniem uczestników – 130 twórców nadesłało aż 169 prac, w których dzielili się swoimi wyobrażeniami o ostatecznym pięknie – z bursztynem!

Wyobrażenia te były tak różnorodne, jak różnorodne były kręgi kulturowe, z których wywodzili się autorzy, tworzące grunt do ich przemyśleń, wyobrażeń i wrażliwości artystycznej. W tym roku temat zainspirował do sięgnięcia po bursztyn twórców z takich krajów jak m.in. Armenia, Indie, Iran, Japonia, Korea Południowa, Meksyk czy Tajwan. „Ten rok należał do rekordowych pod względem ilości zgłoszeń. Powodem było według mnie szerokie postawienie tematu i jego uniwersalny charakter. Refleksje uczestników na temat piękna odnosiły się zarówno do jego utartych kanonów, jak też próbowały z nimi polemizować” – twierdzi projektantka biżuterii Marta Hryc, członkini jury.

Polecamy: Tylko mądry design ma sens – rozmowa z Martą Hryc

W jury oprócz niej zasiadali: Tarja Tuupanen (Finlandia) – artystka, wykładowczyni, przewodnicząca Fińskiego Stowarzyszenia Sztuk Złotniczych; Melanie Isverding (Niemcy) – profesorka na Wydziale Projektowania w Metalu, w Pracowni Biżuterii/Obiektów Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych i Sztuk Pięknych w Hildesheim oraz Ewa Rachoń – wieloletnia dyrektor targów bursztynu Amberif i Ambermart. Ich zadaniem był wybór prac, które najlepiej odzwierciedlają temat konkursu.

„Jednym z najważniejszych kryteriów tego wyboru było odniesienie się do specyfiki materiału, jakim jest bursztyn. Zależało nam, aby ostateczna selekcja ukazywała możliwie szeroki wachlarz autorskich interpretacji jego cech. Mieliśmy do czynienia z pracami z całego świata, z różnych kręgów kulturowych. Co za tym idzie – widoczny jest w nich zachwyt bursztynem na wielu poziomach. Dla jednych fascynująca staje się jego niejednorodność, innych hipnotyzuje spektrum barw, jeszcze inni odnoszą się do tradycji wytwarzania i przechowywania bursztynowej biżuterii lub szukają odniesień w rozwiązaniach stosowanych komercyjnie i próbują je przewrotnie przekształcać. Mam nadzieję, że budowanie takiej wieloogniskowej perspektywy przyczyni się do umocnienia roli bursztynu jako medium wypowiedzi artystycznej” – podsumowała Marta Hryc.

Jury przyznało następujące nagrody:

NAGRODA GŁÓWNA ufundowana przez Prezydent Miasta Gdańska (10.000 zł): MARCIN TYMIŃSKI

Delikatne podejście do tematu prezentuje bardzo wysublimowane zrozumienie koncepcji konkursu. Dialog pomiędzy naturalnym materiałem a tworzywem sztucznym i ich równe traktowanie nadaje pracy wartość ponadczasową i holistyczną. Zostawia miejsce na wyobraźnię.

NAGRODA BURSZTYNOWA: HELENA LEHTINEN (Finlandia)

Na pierwszy rzut oka praca super prosta. A jednak jest ona niczym dokument. Przywodzi pytania o tłach kulturowych, odnosi się w sposób konceptualny do klasycznych naszyjników. Jest to pamiętnik ewolucji, narracja zbudowana z wielu indywidualnych historii i wyborów.

NAGRODA SREBRNA: MENG-JU WU (Tajwan)



Niełatwe od strony technicznej połączenie stopu metalu z bursztynem wymagające wiedzy o procesach metalurgicznych i właściwościach fizycznych organicznego bursztynu. W rezultacie powstał talizmatyczny obiekt o wewnętrznym świetle.

Jury postanowiło przyznać dwa wyróżnienia, które otrzymali:

Adriana Lisowska (Polska)



Zabawne podejście do klasycznej koncepcji naszyjnika, gdzie autor panuje nad jego właściwościami, kolorem i umiejscowieniem elementów.

Fatemeh Darzidarounkola (Iran)



Ważna refleksja na temat obecnego stanu morza, zmian klimatycznych, zanieczyszczenia środowiska i tego, jak korzystamy z posiadanych zasobów i co po sobie zostawiamy.

Do publikacji w katalogu AMBERIF DESIGN AWARD 2020 oraz na wystawę zdjęć jury zakwalifikowało 15 prac następujących autorów:

Azam Ghahreman, Iran
Dovile Kondrasovaite, Wielka Brytania
Delphine Perrache, Belgia
Yi-Jia Huang, Tajwan
Kristýna Španihelová, Czechy
Mirta Congost Naulart, Niemcy
Angela Chienchia Hou, Wielka Brytania
Jelizaveta Suska, Szwecja
Chiaki Miyauchi, Japonia
Kairi Sirendi, Estonia
Sława Tchórzewska, Polska
Norbert Kotwicki, Polska
Dorota Paruznik, Austria
Monica Bobbi, Belgia
Michał Fatyga, Polska

Organizowany od 24 lat Amberif Design Award to ważne wydarzenie artystyczne skupiające wokół bursztynu twórców z całego świata, także z jego tak odległych pod względem geograficznym i kulturowym miejsc, jak Iran, Meksyk, Indie, Japonia czy Tajwan. Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że dla wielu uczestników konkurs nie jest tylko jednorazową przygodą zainspirowaną tematem, a świeżo odkryty bursztyn pojawia się także na innych polach ich działalności artystycznej. Dzięki temu konkurs nie tylko jest ważnym narzędziem promowania bursztynu bałtyckiego, ale także bogatym źródłem inspiracji, kuźnią talentów, polem do eksperymentów oraz areną prezentacji nowych trendów w szeroko pojętej sztuce.

Najlepsze projekty wyłonione przez międzynarodowe jury będzie można oglądać na wystawach, m.in. podczas Międzynarodowych Targów Biżuterii i Bursztynu Amberif 2020 oraz Legnickiego Festiwalu Srebro.