Na ile temat 8. Międzynarodowego Biennale Bursztynu Ałatyr „Botanica”okazał się inspirujący dla uczestników? W ponad 220 pracach zgłoszonych przez ponad 100 twórców dominowały bardzo bezpośrednie odwołania do tematu, ale na szczęście nie zabrakło również prac na wysokim poziomie artystycznym.

„Uczestnicy konkursu opowiedzieli – w formie biżuterii i obiektów z bursztynem – czasem zaskakujące historie, czasem już wcześniej słyszane dowcipy, czasem zaś zaśpiewali zupełnie nowe piosenki lub też zadali trudne do rozwiązania zagadki, a nawet wygłosili poematy… – czyli wszystko to, czym pragnęli podzielić się z odbiorcą” – podsumowała Bianca Capello, zasiadająca w jury konkursu już po raz drugi.

Oprócz Bianci Cappello z Włoch – znawczyni historii biżuterii, wykładowczyni w Europejskim Instytucie Designu w Mediolanie oraz członkini Brytyjskiego Królewskiego Towarzystwa Historyków Biżuterii Artystycznej w gronie tym znaleźli się także: Burkhardt Göres (Niemcy) – doktor historii sztuki, honorowy członek Rosyjskiej Akademii Sztuk; Regina Makauskene (Litwa) – starszy kustosz, koordynatorka krajowych i międzynarodowych projektów w Muzeum Bursztynu w Połądze; prof. Andrzej Szadkowski (Polska) – artysta, założyciel Katedry Biżuterii na Wydziale Tkaniny i Ubioru w ASP w Łodzi; Aleksander Kryłow (Rosja) – artysta, konserwator bursztynu, współtwórca kopii Bursztynowej Komnaty; Walentin Skurłow (Rosja) – doktor historii sztuki, rzeczoznawca Ministerstwa Kultury i Komunikacji Masowej FR; Irina Toropowa (Rosja) – historyk sztuki, zastępca dyrektora ds. badań w kaliningradzkim Regionalnym Muzeum Bursztynu.

Międzynarodowe jury oceniło ponad 220 prac wykonanych przez ponad 100 twórców z Niemiec, Danii, Chin, Łotwy, Litwy, Polski, Rosji, Francji, Finlandii, Estonii i Japonii, i przyznało Grand Prix oraz nagrody w 6 kategoriach:

Grand Prix: Dovilė Žydelienė (Litwa) – za broszki „Tryptyk” (srebro, miedź, bursztyn)

Kategoria „Mistrzostwo”: Natalia Almazowa (Rosja) – za butelkę „Morning Flavour”, (bursztyn, kość mamuta, metal

Kategoria „Tworzenie wizerunku artystycznego”: Mette Saabye (Dania) – za naszyjnik „Ancient Flowers” (bursztyn, 18-karatowe złoto, diamenty)

Kategoria „Innowacja”: Ma Yuxian (Chiny) – za bransoletę „Xin Jing” (bursztyn)

Kategoria „Motywy floralne w światowej tradycji artystycznej”: Diana Tabaczkowa (Rosja) – za brosze „Drewno I” i „Drewno II” (bursztyn, mahoń, metal)

Kategoria „Teatr” (z okazji Roku Teatru w Rosji): Olga Kuzniecowa (Rosja) – za pierścienie „Bit” (brąz, srebro, bursztyn, cyrkonia, pleksi)

Kategoria „Produkty wykonane z kopali i imitacji bursztynu”: Nikita Naszekin (Rosja) – za wisiorki „Rails” (bursztyn modyfikowany, brąz, rod).

Zdaniem prof. Andrzeja Szadkowskiego, przewodniczącego jury, temat „Botanica” został przez uczestników konkursu zrozumiany w większości przypadków bardzo wprost:

„Na wystawie pokonkursowej mamy wiele ‘kwiatków’, ale – w moim przekonaniu – pracę nagrodzoną Grand Prix można śmiało uznać za dobrą wizytówkę biennale. Wybierając najlepszą naszym zdaniem pracę, jury zależało na tym, by była ona nie tylko interesująca wzorniczo i dobrze wykonana, ale także stała się inspiracją dla innych twórców”.

Jury przyznało również dyplomy w każdej z kategorii, jak również każdy z członków jury przyznał specjalny dyplomy dla autora wybranej przez siebie pracy. Prof. Andrzej Szadkowski wyróżnił broszę „Słońce w gałęziach” autorstwa Anny Tereszenkowej i Olega Tikomirowa z Rosji wykonaną z bursztynu, hebanu, srebra i stali „za innowacyjną, niekonwencjonalną prezentację bursztynu”.

„Z każdą edycją konkurs Ałatyr coraz bardziej przybliża bursztyn zarówno publiczności oglądającej wystawę, jak i międzynarodowym artystom tworzącym współczesną biżuterię, stwarzając w ten sposób możliwość prezentacji różnych wizji i środków ekspresji. Wysoko cenię ten konkurs, ponieważ stał się miejscem dialogu prowadzonego w różnych językach” – podsumowała Bianca Capello.

Organizatorem Międzynarodowego Biennale Bursztynu Ałatyr jest Regionalne Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie. Tam też można oglądać wystawę pokonkursową.