plzh-CNenetdelvltrues

Kairos, czyli szczęśliwy moment. 117 twórców z 28 krajów odpowiedziało na zaproszenie kuratorki konkursu Barbary Schmidt, by pochwycić kairosa, skorzystać z okazji i nie pozwolić zmarnować się chwili.

„Użycie bursztynu do wyrażenia idei kairosa jest czymś naturalnym. We właściwym momencie kairos był konieczny do zatopienia owada, do uchwycenia go w czasie, a potem trzeba było już tylko cierpliwie czekać. We właściwym momencie odkrywamy bursztyn w pełnej krasie i dojrzałości jego niezwykłych barw” – tak kuratorka konkursu zachęcała do udziału w 23. Międzynarodowym Konkursie na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. Udało się to wyjątkowo: uczestnicy zgłosili 147 prac – zapewne wierząc, że to szczęśliwy zbieg okoliczności i chcąc wykorzystać tę szansę. Ale przede wszystkim dając się uwieść bursztynowi bałtyckiemu. „Zachwyt bursztynem zatacza coraz szersze kręgi i zdaje się być naprawdę ciekawym źródłem inspiracji dla artystów – prace w formie rysunków, projektów wykonanych technikami komputerowymi oraz zdjęć gotowej biżuterii przeznaczonej do zdobienia różnych części ludzkiego ciała nadesłali w tym roku nie tylko twórcy biżuterii i projektanci, ale także rzeźbiarze” – nie kryje zadowolenia Barbara Schmidt, kuratorka konkursu.

Patrząc z perspektywy kairosa, zwycięzcami są wszyscy, nawet jeśli nagrody odbierze tylko troje z nich:

Alberto Dávila Quesada z Meksyku – Nagroda Główna ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska (10.000 zł): Odważna interpretacja hasła konkursowego w formie przedmiotu do ust zamiast klasycznej biżuterii jak np. pierścionek czy wisiorek. Jest to praca symboliczna, która odnosi się do głównego tematu Kairos i niesie za sobą znaczenie związane z materiałem, podkreślając piękno bursztynu.

Martin Radt z Niemiec – Nagroda Bursztynowa ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (1 kg bursztynu): Chwila brutalności i surrealizmu – przekłucie bryłki bursztynu przez agrafkę, której to agrafki nie możemy rozpiąć, co czyni z tej chwili moment ukrytej kinetyki. 

Laurent Brune z Niemiec – Nagroda Srebrna (1 kg srebra): Praca ta ukazuje rozmaite kolory i możliwości bursztynu. Dobra jakość i umiejętności złotnicze na styku między dwoma bardzo różnymi materiałami: metalem i bursztynem.

Jury przyznało także wyróżnienie dla Wenzho Lin z Chin za „niezwykle poetycki pomysł, gdzie mucha, zwykle uwięziona w bryłce bursztynu, tu zostaje schwytana na 'taśmie filmowej'. Łącznik między przeszłością a przyszłością”.

Na wystawie pokonkursowej prezentowane będą prace nagrodzone i wyróżnione oraz 17 projektów zakwalifikowanych przez jury, autorstwa twórców pochodzących z różnych krajów europejskich, Chin i Korei Południowej.

Nadesłane prace zostały poddane ocenie międzynarodowego jury, w którym zasiadali: Christianne Weber-Stöber – historyk sztuki i badaczka biżuterii, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sztuki Złotniczej w Hanau Niemcy; David Huycke – artysta złotnik, profesor w PXL-MAD School of Arts Hasselt oraz Wydziału Architektury i Sztuki na Uniwersytecie w Hasselt, Belgia; Jurgita Ludavičienė – krytyczka sztuki, kuratorka, profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie, Litwa; Sofia Björkman – artystka jubilerska i kuratorka projektów z dziedziny złotniczej, Szwecja; Sara Gackowska – artystka tworząca biżuterię i sztukę wizualną, Polska.

„Jury nie miało łatwego zadania, zwłaszcza że było naprawdę dużo prac dobrych, o których wyborze mogliśmy zdecydować jedynie w drodze dyskusji. W ocenie braliśmy pod uwagę przede wszystkim użycie bursztynu, oryginalność pracy, jej koncepcję i sposób wykonania, jak również, oczywiście, zgodność z tematem konkursu” – wyjaśniła Jurgita Ludavičienė.